Frågor och Svar
Här har vi listat de vanligaste frågorna vi får om appen MittVaccin. Har du någon fråga som inte besvaras är du välkommen att kontakta oss via formuläret längre ned på sidan.
För frågor och rådgivning kopplat till din vaccination hänvisar vi dig till din vårdgivare eller vaccinatör. Gäller frågan bokningar för covid-19-vaccination, vänligen besök 1177.se i din region för mer information.
Genom att klicka på plus-tecknet ser du svaret på respektive fråga.
Vaccinationshistorik
Via 1177 kan man se vaccinationer som är genomförda hos offentligt finansierade vårdgivare. Vilka vaccinationer som visas på 1177 varierar, beroende på var man bor i Sverige och lokala beslut från vårdgivare och regioner.
I MittVaccin App visas både privat finansierade vaccinationer (ex resevaccin, TBE mm) och offentligt finansierade vaccinationer (ex barnvaccin, influensa och Covid-19) – från de cirka 200 vårdgivare med cirka 1000 mottagningar över hela Sverige som är anslutna till MittVaccin. Antalet ökar hela tiden.
MittVaccin är gratis att ladda hem och använda. För tillgång till vaccinationshistorik behövs en prenumeration som kostar 39 kr/år. De första 30 dagarna är gratis.
Via appen kan du se de vaccinationer som har utförts hos någon av våra hundratals listade vaccinatörer, både privata och offentliga.
Saknar du någon vaccination från en vårdgivare som är ansluten till appen får du kontakta den vårdgivaren.
Vaccinationer som utförts hos annan vaccinatör kan du alltid lägga in manuellt, för att få en komplett lista över genomförda vaccinationer.
MittVaccin ansvarar inte för innehållet/själva historiken som hämtas från de anslutna mottagningarnas journalsystem.
I MittVaccin kan vårdgivarna registrera förseglingar som begärts av invånaren själv (s.k. ”försegling av data”) respektive vårdgivarna själv fattat beslut om (s.k. ”försegling av enhet(er)”).
Några regioner har bedömt att parallell hantering av försegling i 1177 och MittVaccin Journal medför en potentiell patientsäkerhetsrisk för enskilda individer som vill ha sina data förseglade för direktåtkomst. Utifrån detta har vissa regioner sedan 6/10-2022 valt att införa en automatisk begränsning i MittVaccin så att regionernas vaccinationsuppgifter och uppgifter om bokade besök hos dem inte visas i MittVaccin App. Några regioner har detta upp till en viss ålder, t ex 18 år, medan några har det generellt för alla invånare. Detta medför att uppgifter i MittVaccin Journal hos dessa regioner inte automatiskt kan visas i MittVaccin App.
Om du inte längre ser de vaccinationsuppgifter respektive tidsbokningar som du förväntar dig i MittVaccin App så kan det bero på att en eller flera regioner där du vaccinerat dig har begränsat dina uppgifter från åtkomst i MittVaccin App.
Om du som invånare vill återaktivera din direktåtkomst till dina uppgifter via MittVaccin App så kan du kontakta en vårdmottagning hos din region och begära att detta görs i MittVaccin. Är du minderårig kommer även dina vårdnadshavare att se uppgifterna igen.
Tips: Varje region har olika kontaktvägar för att begära detta. Gå in på 1177 för din region för mer information.
På grund av lagar som reglerar åtkomst till känsliga personuppgifter kan du inte se andra myndiga personers historik i appen.
Under Inställningar > Familjemedlemmar kan du däremot manuellt lägga till personer, för att hjälpa dem boka tid eller fylla i sin hälsodeklaration inför ett besök.
Via appen kan du se de vaccinationer som de vårdgivare som är anslutna till MittVaccin app har lagt in. Saknar du någon vaccination från en vårdgivare som är ansluten till appen får du kontaka den vårdgivaren.
MittVaccin ansvarar inte för innehållet/själva historiken utan den hämtas från de anslutna mottagningarnas journalsystem.
Den historik du själv har lagt in manuellt kan du dock se oavsett hos vilken vårdgivare du fått vaccinet.
Bokning
Gäller frågan bokningar eller avbokningar relaterade till covid-19-vaccination, vänligen besök 1177.se i din region.
Mer än 1000 mottagningar, på över 260 orter runt om i Sverige, är anslutna till MittVaccin.
Alla vaccinationsmottagningar som vill är välkomna att ansluta sig. Be din mottagning kontakta oss om de vill veta mer.
Alla vaccinationsmottagningar är välkomna att ansluta sig till MittVaccin app.
Be dem kontakta oss om de vill synas i appen.
Konto
Det är gratis att logga in och använda appen.
Gå in på Inställningar > Din Profil och välj “Avsluta konto”.
Notera att även manuellt inlagda vaccinationer samt påminnelser raderas då kontot avslutas
Teknik & Säkerhet
MittVaccin lagrar av säkerhetsskäl ingen vaccinationshistorik i appen. Det är därför du behöver logga in med BankID varje gång du vill se din historik.
MittVaccin stödjer även den offentliga vårdens e-tjänster, som 1177 Journalen och Nationell patientöversikt för vårdgivare, vilket innebär att vi godkänts av Inera och uppfyller omfattande krav på säkerhet oc kvalitet. Läs mer om Inera på www.inera.se.
Vi är också kopplade till Ineras Personuppgiftstjänst för säker hämtning av personuppgifter från Skatteverkets folkbokföringsregister.
Allt för att kunna erbjuda en så säker tjänst som möjligt.
MittVaccin finns idag för
- iPhone, iOS version 13.0 eller senare
- Android-telefoner, version 9 eller senare
Ja, appen MittVaccin kan användas på surfplattor.
Kontakta oss
För frågor och rådgivning kopplat till din vaccination hänvisar vi dig till din vårdgivare eller vaccinatör. Gäller frågan bokningar för corona/covid-19-vaccination, vänligen besök 1177.se i din region för mer information.