Frågor och Svar
Här har vi listat de vanligaste frågorna vi får om appen MittVaccin. Har du någon fråga som inte besvaras är du välkommen att kontakta oss via formuläret längre ned på sidan.
För frågor och rådgivning kopplat till din vaccination hänvisar vi dig till din vårdgivare eller vaccinatör. Gäller frågan bokningar för covid-19-vaccination, vänligen besök 1177.se i din region för mer information.
Genom att klicka på plus-tecknet ser du svaret på respektive fråga.
Vaccinationshistorik
Via 1177 kan man se vaccinationer som är genomförda hos offentligt finansierade vårdgivare. Vilka vaccinationer som visas på 1177 varierar, beroende på var man bor i Sverige och lokala beslut från vårdgivare och regioner.
I MittVaccin App visas både privat finansierade vaccinationer (ex resevaccin, TBE mm) och offentligt finansierade vaccinationer (ex barnvaccin, influensa och Covid-19) – från de cirka 200 vårdgivare med cirka 1000 mottagningar över hela Sverige som är anslutna till MittVaccin. Antalet ökar hela tiden.
MittVaccin är gratis att ladda hem och använda. För tillgång till vaccinationshistorik behövs en prenumeration som kostar 39 kr/år. De första 30 dagarna är gratis.
Via appen kan du se de vaccinationer som har utförts hos någon av våra hundratals listade vaccinatörer, både privata och offentliga.
Saknar du någon vaccination från en vårdgivare som är ansluten till appen får du kontakta den vårdgivaren.
Vaccinationer som utförts hos annan vaccinatör kan du alltid lägga in manuellt, för att få en komplett lista över genomförda vaccinationer.
MittVaccin ansvarar inte för innehållet/själva historiken som hämtas från de anslutna mottagningarnas journalsystem.
På grund av lagar som reglerar åtkomst till känsliga personuppgifter kan du inte se andra myndiga personers historik i appen.
Under Inställningar > Familjemedlemmar kan du däremot manuellt lägga till personer, för att hjälpa dem boka tid eller fylla i sin hälsodeklaration inför ett besök.
Via appen kan du se de vaccinationer som de vårdgivare som är anslutna till MittVaccin app har lagt in. Saknar du någon vaccination från en vårdgivare som är ansluten till appen får du kontaka den vårdgivaren.
MittVaccin ansvarar inte för innehållet/själva historiken utan den hämtas från de anslutna mottagningarnas journalsystem.
Den historik du själv har lagt in manuellt kan du dock se oavsett hos vilken vårdgivare du fått vaccinet.
Bokning
Gäller frågan bokningar eller avbokningar relaterade till covid-19-vaccination, vänligen besök 1177.se i din region.
Mer än 1000 mottagningar, på över 260 orter runt om i Sverige, är anslutna till MittVaccin.
Alla vaccinationsmottagningar som vill är välkomna att ansluta sig. Be din mottagning kontakta oss om de vill veta mer.
Alla vaccinationsmottagningar är välkomna att ansluta sig till MittVaccin app.
Be dem kontakta oss om de vill synas i appen.
Konto & Prenumeration
Det är gratis att logga in och se historik i 30 dagar, därefter kostar det 39 kr/år för tillgång till vaccinationshistorik och påminnelsefunktionen.
Det är alltid kostnadsfritt att hitta mottagning och boka vaccinering via appen.
Gå in på Inställningar > Din Profil och välj “Avsluta konto”.
Notera att även manuellt inlagda vaccinationer samt påminnelser raderas då kontot avslutas.
Om du vill avsluta en pågående prenumeration görs det via AppStore.
Beroende på om du använder den äldre versionen av appen eller den nya behöver följa instruktionerna nedan.
Nya MittVaccin-appen:
Prenumerationen sägs upp via Apples konto:
- Öppna appen Inställningar på din iPhone.
- Tryck på ditt namn.
- Tryck på prenumerationer.
- Tryck på den prenumeration du vill hantera, i detta fall MittVaccin.
- Tryck på Avbryt prenumeration. Om Avbryt inte visas har prenumerationen redan sagts upp och kommer inte att förnyas.
Mer information finns här: https://support.apple.com/sv-se/HT202039
Gamla MittVaccin-appen:
Vill du avregistrera dig gå in via appen under PROFIL, INSTÄLLNINGAR och välj AVSLUTA KONTO. Notera att även manuellt inlagda vaccinationer samt påminnelser raderas då kontot avslutas.
För att avsluta endast betalningstjänsten HISTORIK – gå in via appen under PROFIL, INSTÄLLNINGAR och välj AVSLUTA HISTORIK. För att ta bort själva appen från telefonen måste du radera den från skärmen.
Teknik & Säkerhet
MittVaccin lagrar av säkerhetsskäl ingen vaccinationshistorik i appen. Det är därför du behöver logga in med BankID varje gång du vill se din historik.
MittVaccin stödjer även den offentliga vårdens e-tjänster, som 1177 Journalen och Nationell patientöversikt för vårdgivare, vilket innebär att vi godkänts av Inera och uppfyller omfattande krav på säkerhet oc kvalitet. Läs mer om Inera på www.inera.se.
Vi är också kopplade till Ineras Personuppgiftstjänst för säker hämtning av personuppgifter från Skatteverkets folkbokföringsregister.
Allt för att kunna erbjuda en så säker tjänst som möjligt.
MittVaccin finns idag för
- iPhone, iOS version 13.0 eller senare
- Android-telefoner, version 9 eller senare
Ja, appen MittVaccin kan användas på surfplattor.
Kontakta oss
För frågor och rådgivning kopplat till din vaccination hänvisar vi dig till din vårdgivare eller vaccinatör. Gäller frågan bokningar för corona/covid-19-vaccination, vänligen besök 1177.se i din region för mer information.