VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

VANLIGA FRÅGOR
OCH SVAR

Varför finns inte alla vaccinationsmottagningar i hela Sverige med?

Alla vaccinationsmottagningar är välkomna att ansluta sig till MittVaccin app. Prata med din vaccinatör och be dem kontakta oss om de vill synas i appen. Via appen får de en bra exponering mot er som vill vaccinera er samt att de kommer spara tid genom den digitala hälsodeklarationen, bokningsfunktionen samt att historiken finns tillgänglig via appen för deras kunder utan att man behöver hålla koll på sina vaccinationskort, eller ringa och fråga vilket ta mycket tid i anspråk för de flesta mottagningarna.

Historiken för mitt barn har försvunnit?

Via appen kan du se de vaccinationer som de vårdgivare som är anslutna till MittVaccin app har lagt in. Saknar du någon vaccination från en vårdgivare som är ansluten till appen får du kontaka den vårdgivaren. MittVaccin ansvarar inte för innehållet/själva historiken utan den hämtas från de anslutna mottagningarnas journalsystem. Den historik du själv har lagt in manuellt kan du dock se oavsett hos vilken vårdgivare du fått vaccinet.

Varför kostar det att ha tillgång till vaccinationshistorik?

MittVaccin är ett helt privat intitativ som har löst en utmaning som den offentliga verksamheten inte har lyckats lösa på alla år. Det ligger mycket arbete, programmering och säkerhetslösningar bakom att ta fram och underhålla MittVaccin app. Att logga in med BankID kostar också pengar varje gång. Därför kostar det en liten slant att använda historik, men å andra sidan tror vi att ni kunder kommer spara in det genom den ökade kontroll ni får på era vaccinationer och därför inte behöver ”börja om” med tex TBE-vaccinationer helt i onödan vilket många gör annars.

Jag kan inte se min partners vaccinationshistorik?

I appen kan du se din och dina minderåriga barns vaccinationshistorik. Du kan lägga till personer under profil för att på så sätt kunna boka tid och fylla i hälsodeklaration inför besöket på mottagningen. Dock kan du inte se andra myndiga personers historik pga de lagar och regler som reglerar åtkomst till sk ”känsliga personuppgifter”.

Hur avregistrerar jag mig från MittVaccin app?

Vill du avregistrera dig gå in via appen under PROFIL, INSTÄLLNINGAR och välj AVSLUTA KONTO. Notera att även manuellt inlagda vaccinationer samt påminnelser raderas då kontot avslutas. För att avsluta endast betalningstjänsten HISTORIK – gå in via appen under PROFIL, INSTÄLLNINGAR och välj AVSLUTA HISTORIK. För att ta bort själva appen från telefonen måste du radera den från skärmen.

Jag har loggat in men har ingen historik i appen?

Har du ingen historik idag kan du från och med nu välja en vaccinatör som är ansluten till appen för att få in historiken automatiskt framöver. Du kan även samla ihop alla patientkort från tidigare vaccinationer och manuellt lägga in dem i appen så finns de där så länge du väljer att ha kvar appen. Via appen har man tillgång till över 10 miljoner vaccinationer från de anslutna mottagningarna.